Úprava obecných dovedností
Aby bylo všem jasné, co jejich postava zná a co nezná, byl jsem nucen sepsat tento soupis, neboť pak někteří hráči vycházeli z toho, že co není nikde ošetřeno, může se „zneužít“. Tzn., není napsáno, co vím, když mám botaniku na tom kterém stupni a tak postava zná vše, co zná hráč! Také některé dovednosti prostě potřebují někoho, kdo to postavu naučí či jí to vysvětlí, protože prakticky není možné, aby tyto vědomosti získala, pokud jí to někdo nenaučí – toto se týká především teoretických dovedností (psychické). Pod pojmem učitel rozumějte někoho, kdo má tuto dovednost na vyšším stupni než postava – označeny *. Jak dlouho bude učení trvat, určí dle svého odhadu PJ.
My jsme chodili do školy, což většina z našich postav ani neví, co to je, kde jsme se museli naučit všechny ty věci, které nám přijdou primitivní a základní, ale naše postavy se je naučit nikde nemohly. Mohou existovat výjimky, ale těch bude minimum. Navíc, pokud někomu něco vysvětlujete, pak jste si jistě všimli, že i když je to pro Vás naprostá banalita, tak daná osoba není Vám zpravidla schopná pořádně říci, o čem jste mluvili. Proto také učení tak dlouho trvá.
Učitelem může být kdokoliv, kdo umí danou dovednost lépe než postava.
Fyzické dovednosti
Boj s … a Používání štítu
- Učitel je třeba na 3. stupeň této dovednosti, ačkoliv je mnohem lepší mít učitele na všechny stupně.
- Bez dovednosti
- Postava pořádně neví co se zbraní dělat. Pokud tedy neviděla nikoho, jak se zbraní zachází, je zde i šance, že ho vezme za špatný konec, atd. Chcete-li si házet na Int - (past od PJ) - neví/ví a při fatálním neúspěchu se zraní (Já bych dal past 9, protože jsem prej zákeřnej.).
- I. Stupeň
- Postava ví, jak se zbraní zacházet a nějak se bránit.
- II. Stupeň
- Postava zná pár postojů a víc druhů útoku i obran.
- III. Stupeň
- Postava dovede lépe přecházet mezi útokem, obranou a rychleji reaguje.
stupeň | BČ | ÚČ | Kryt | ZZ |
nemá | -6 | -4 | -4 | -2 |
první | -4 | -2 | -2 | -1 |
druhý | -2 | -1 | -1 | 0 |
třetí | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Postih ke krytu platí i pro boj beze zbraně, pokud se kryje postava rukou (kryt 3). Kryt nemůže být záporný, nejnižší hodnota krytu je jedna.
Jezdectví, Plavání a Řízení vozu
- Učitel na první stupeň
Kovářství
- Učitel na prvním stupni, ideálně i na vyšších stupních.
Letectví
- Na každý stupeň je třeba učitele. Nebo riskovat úmrtí.
Pohyb v …
- Varianty: les, hory, bažiny, poušť
- Bez dovednosti: bez bonusů.
- Postava se v daném prostředí pohybuje nehospodárně.
- I. Stupeň: +1 k rychlosti a ke smyslům.
- Postava zná pár fíglů na urychlení pohybu.
- II. Stupeň: +2 k rychlosti, smyslům a ukrývání se.
- Všímá si zákonitostí a umí je využít.
- III. Stupeň: +3 k rychlosti, smyslům a ukrývání se.
- Umí se dostat přes daný terén lépe než jiní.
Psychické dovednosti
Astronomie
- Učitele je třeba na všechny stupně.
Bájesloví
- Co konkrétně postava ví, je jen na bájích, které zná. Tzn., může znát i zavádějící či špatné informace o dané potvoře.
- Postava se musí o problematiku zajímat a shánět si informace (knihovny, bardi, …).
- Bez dovednosti
- Postava nezná žádné bájné tvory nebo nevěří, že existují.
- I. Stupeň
- Postava je schopna podle dobrého popisu poznat daného tvora.
- II. Stupeň
- Postava si je schopna vybavit i způsoby boje s danou nestvůrou.
- III. Stupeň
- Postava zná další způsoby boje (z bájí) proti nim, jejich povahu či nebezpečenství, které mohou připravit či jejich povahu.
Botanika
- Učitel zde musí být na všechny stupně, nebo dobře vybavená knihovna.
- Bez dovednosti
- Postava zná jen minimum rostlin – pouze ty, se kterými přichází často (každodenně) do styku (lípa uprostřed vsi, posvátný dub, obilí na poli – pravděpodobně bez konkrétního určení druhu, vlčí mák, pampelišky, …). Postavy ze vsi budou mít zpravidla větší znalosti než postavy z města (záleží na velikosti). S nultým stupněm je opravdu možné jíst cokoliv, aniž by to postavě dělalo problém (ono něco jedovatého existuje?), takže postava klidně zamění vraní oko za borůvku!
- I. Stupeň
- Postava má základní přehled o kytkách ve svém okolí – pozná ty nejedlé (tzn. jedovaté a nejedlé, třeba hořké, ale už neví, jestli je to jedovaté nebo jen nechutné – to musí vyzkoušet).
- II. Stupeň
- Má větší záběr a již je schopná rozeznat od sebe jedli a smrk a jiné běžně zaměnitelné rostliny. Dokonce odliší i jedovaté od nejedlých. Ví, které rostliny mají rádi stín a které zase sluníčko a kde často rostou (vrba u vody).
- III. Stupeň
- Ví, co se dá v krajní nouzi jíst, které druhy často rostou spolu. Jak pěstovat dané kytky.
Cizí jazyk, Etiketa podsvětí a Společenská etiketa
- Je třeba učitele nebo vhodného prostředí.
Čtení/psaní
- Pro případ, kdy je třeba hod na kvalitu předčítání či psaného textu, berte bonusu k rychlosti.
- Bez dovednosti: neumí číst a psát.
- Neumí číst ani psát. Na první stupeň je třeba učitele, na vyšší již být nemusí. Berte ale v potaz, že učení trvá poměrně dlouhou dobu, vzpomeňte si na sebe a dobu, kdy jste se učili číst a psát vy – ano zabralo to i několik let. Celková rychlost čtení by pak mohla být:
- Zrč + bonus za psaní
- hod na kvalitu pak: Zrč + bonus za psaní + [postih za tempo] + 2k6+
- rychlost čtení je pak rovna: Int + bonus za čtení
- hod na kvalitu čtení potom: Int + bonus za čtení + [postih za tempo] + 2k6+
- I. Stupeň: +0 k rychlosti psaní; +0 k rychlosti čtení.
- Postava slabikuje a má problémy se čtením, píše pomalu, špatně (chyby způsobené nevybavením si jak se dané písmenko píše) a škrábe.
- II. Stupeň: +3 k rychlosti psaní; +6 k rychlosti čtení.
- Postava již čte plynule, tolik neškrábe, ubylo i chyb a píše i čte rychleji.
- III. Stupeň: +6 k rychlosti psaní; +12 k rychlosti čtení.
- Postava již čte i píše velice dobře.
Dějeprava
- Postava je schopná se tuto dovednost naučit sama, za předpokladu, že si sama shání informace (když umí číst – v knihovně; nebo u kronikářů aj.).
Počty
- Na tuto dovednost je třeba učitele – ani my jsme si nepředstavovali, že když umíme napočítat do 20, že existuje něco jako násobení, trojčlenka, rovnice, derivace… a jak to funguje.
- Bez dovednosti
- Postava umí počítat do deseti (Int -3), za každý bod nad -3 umí počítat do o 3 více (při inteligenci +1 umí počítat do 22). Né však sčítat, odčítat, násobit, dělit atd.
Technologie
- Učitel je velice vhodný, ale postava se může učit sama zkoumáním a rozebíráním techniky a architektury.
- Bez dovednosti
- Nejsložitější věc, která postavu bere, je vůz.
- I. Stupeň
- Teoretické znalosti z oblasti mechaniky a architektury.
- II. Stupeň
- Teoretické znalosti dovede postava dobře prakticky využít (kladka).
- III. Stupeň
- Geometrie, pro postavu není problém rozložit a složit mechanické hodiny.
Teologie
- Bez dovednosti
- Postava zná jen pár bohů (2-3, dle světa), případně jiných významných jmen a to pouze v případě, že se s nimi často setkává (s těmi jmény).
Zeměpis
- Je třeba učitele či (výjimečně) dobré prameny.
Zoologie
- Na tuto dovednost je opět třeba učitele na každý stupeň nebo dobrý bestiář.
- Bez dovednosti
- Postava zná jen nejběžnější zvířata, která často vidí. Postava uvěří i tomu, že existuje vlk s parohama.
- I. Stupeň
- Zná zvěř v okolí i kousek dál.
- II. Stupeň
- Ví, kde zvěř žije, čím se živí, odliší od sebe i pohlaví, chápe jednoznačné vztahy mezi zvířaty (predátor žere kořist).
- III. Stupeň
- Chápe některé méně viditelné vztahy mezi nimi (vnitrodruhové – boj o samice, mezidruhové – potravní konkurence), tuší proč se chovají, jak se chovají, umí najít pobytové stopy (vývržky od sov) a ví jak s nimi lépe bojovat – bonus +1 k BČ a ZZ.
Kombinované dovednosti
Bylinkářství
- Ani na 3. stupni však nezná postava vše a jedovatých také nebude moc. Na tuto dovednost je třeba učitel.
- Bez dovednosti
- Postava zná 1, maximálně 2 byliny a 1 jejich léčebný účinek.
- I. Stupeň
- Zná víc bylin a některé jejich účinky.
- II. Stupeň
- Ví, kde rostou, jak je upravovat (sušení) a aplikovat.
- III. Stupeň
- Ví, kdy se mají sbírat a kdy zase ne, zná jejich účinky a zná i některé jedovaté.
Lov a rybolov
Tato dovednost se sice dá naučit i bez učitele (metodou pokus omyl, ono se něco snad chytí), ale s ním to jde snáze.
Lov a rybolov je použitelný pouze na divoká zvířata (kapr, srnka, kanec, králík, ...) – nikoliv na lidi a jiné humanoidy, domácí a ochočená zvířata, šelmy, inteligentní tvory a obecně na velkou většinu mýtických tvorů. Proto pokud půjde postava lovit nějakou stvůru, která nespadá do definice divoká zvěř, nemůže brát bonus za tuto dovednost a musí přijít na to jak ji ulovit, v rámci hraní postavy, sám! (Například lov šelmy by probíhal tak, že postavy nalíčí kus masa a na stromě čekají, až si pro něj přijde vlk.)
- Bez dovednosti
- Postava o lovu neví nic a termín past je pro ni skoro nadávkou (nevím co to je a proto mě to uráží).
- I. Stupeň
- Má základní znalosti – neví sice přesně, co loví, ale ví, jak by se to dalo ulovit (čím).
- II. Stupeň
- Ví, kde lovit kýženou zvěř a jak – umí udělat oko na zajíce, vymotat udici z větví a správně nahazovat.
- III. Stupeň
- Dovede zkonstruovat i složitější pasti a dát je na pěšinky, kudy daná zvěř často chodí. Tuší kam zahne běžící srna a může jí nadběhnout (krollové) a podobně.
První pomoc
- Na každý stupeň je třeba učitele.