Deník šíleného pána jeskyně
úvodní stránka » Obecné úpravy pro Plusko » Nové dovednosti

Nové obecné dovednosti

Také se Vám již stalo, že jste pro svou postavu chtěli nějakou dovednost a ona nebyla v PPH? Nebo Vás zrovna nějaká pěkná dovednost napadla i když jste ji nepotřebovali? My si zde uveřejníme ty, co napadly nás. Chcete-li uveřejníme i ty Vaše!
Pokud si myslíte, že některá z těchto dovedností naruší systém (nebo někoho oslabí), nepoužívejte ji.

Fyzické dovednosti

Nošení břemen

Přenáší postava neustále nějaké těžké věci a je dlouhodobě přetížená? Pak jí tato dovednost pomůže tím, jí zvýší nosnost o bonus. Pokud se nějaké věci hůře přenášejí, pak může být postih snížen o bonus, přičemž bonus k nosnosti stále platí.
Ano, tato dovednost je víceméně spíš pro krolly a udělá z postav nadaných silou existence schopné přenášet prakticky cokoliv.
I. Stupeň: bonus +1
Postava uvyklá nošení těžkých nákladů.
II. Stupeň: bonus +2
Shrbený hřbet a přenášení břemen je pro postavu běžná práce.
III. Stupeň: bonus +3
Postava by mohla být profesionálním otrokem.

Ovládání fint pro ...

Myslíte si, že některé bojové finty jsou tak jednoduché, že by je mohla ovládat i vaše postava? My věříme, že ano. Proto je zde tato obecná dovednost!
Finty se lze naučit pouze takové, které nejsou omezeny archetypem a je k tomu zapotřebí někdo, kdo je ochotný danou fintu postavu naučit (třeba za poplatek), předpokladem je také obecná dovednost Boj s ... (meči, sekerami, noži, ...) na 3. stupni! Postava se tedy může naučit maximálně tři finty pro danou kategorii zbraní. Může tedy mít například: Ovládání fint pro meče, Ovládání fint pro sekery, ... (Pánům jeskyně doporučuji fintě Řez šavlí nastavit potřebný archetip na 1.)
I. Stupeň
Postava se může naučit až jednu bojovnickou fintu z dané zbraňové kategorie.
II. Stupeň
Postava se může naučit až dvě bojovnické finty z dané zbraňové kategorie.
III. Stupeň
Postava se může naučit až tři bojovnické finty z dané zbraňové kategorie.

Pohyb v bažinách

Mokřadní louky, bažiny, rašeliniště, slatě. Jsou všude a špatně se v nich chodí. Pokud ale někdo ví kudy jít, může se vyhnout i smrtelně nebezpečnému uvíznutí v blátě a potupné smrti. Tato dovednost dává postavě bonus k rychlosti (tedy de facto snižuje postih za cestu) v bažinatém terénu a pokud hrajete na upravené obecné dovednosti, tak i bonus k SmS a ukrývání se v daném prostředí).
I. Stupeň: bonus +1
Postava zná pár základních fíglů, jak projít bažinou.
II. Stupeň: bonus +2
Opatrné našlapování tam, kde je to nutné, rychlé proběhnutí jinde, zhoupnutí se na větvi - i tak může vypadat průchod močálem.
III. Stupeň: bonus +3
Z postavy by mohl být Král Šumavy.

Rovnováha

Kdykoliv se postava pokouší udržet rovnováhu, aby nespadla (zásah do nohy, chůze po provaze, některé finty), získává bonus k hodu na Obratnost.
Bez dovednosti
I. Stupeň +1
II. Stupeň +2
III. Stupeň +3

Psychické dovednosti

Geologie

Ví postava, který kámen použít na stavbu domu (mostu), aby vydržel celé generace? Že když se kámen ohřeje a následně rychle zchladí, že pukne? Kolik stojí granáty či jiné drahokamy? Kde a jak najít zlato, železo? Toto a jistě mnohem více umožní tato dovednost.
Na tuto dovednost je třeba učitele.
Bez dovednosti: bez bonusu
Šutr jako šutr.
I. Stupeň: bonus k inteligenci +3
Dovede od sebe rozeznat (obecně) horninu, minerál, kov od sebe a zná jejich základní běžně se vyskytující formy (čedič, pararula, …; zlato, stříbro, měď, bronz, železo, … dle země).
II. Stupeň: bonus k inteligenci +6
Zná více hornin, minerálů a kovů, jejich základní vlastnosti (tvrdost, pevnost, kujnost, tažnost), zná i některé minerály (granát, křišťál, ametyst – jde jen o to, jak často se v daném světě ten který nerost vyskytuje, např. v našem světě byl ametyst do objevu bohatých nalezišť v Brazílii vzácný).
III. Stupeň: bonus k inteligenci +9
Znalosti postavy o kamení dosahují impozantních rozměrů, např. dokáže rozlišovat žuly dle zrnitosti (žula, granodiorit či diorit) a různé jiné machrovinky. Tuší původ jednotlivých hornin, nerostů, kovů (a je jedno jestli to je božský zásah nebo vyvřelá či přeměněná hornina). Tuší, kde se dají najít (kovy i nerosty jsou žilné), případně jak je dostat pryč (rýžování zlata). Zná jejich cenu na trhu a dokáže odhadnout cenu právě nalezeného kusu podle jeho stavu a velikosti.

Právo

Určitě se vaší postavě stalo, že ji strážní sebrali ani nevěděla za co, že platila pokutu, a to že ji ve vězení zmlátili a poblili nikoho nezajímalo?! Postava s touto dovedností bude vědět, co se jí může stát, bude-li chycena při nekalé činnosti. Pokud se tak stane, bude se umět obhájit (přesvědčit soud o své nevině, či minimální roli, případně zajistit, aby soudní proces nebyl jen obžalobou a odsouzením, ale byla dána možnost se hájit. Ví, kde dát všimné, aby to mělo nějaký efekt. Případně obžalovat nepohodlnou osobu nebo dokonce vést soudní při. Bonus k inteligenci a charismatu je při věcech týkajících se práva.
Bez dovednosti
Postava zná jen nejzákladnější věci – že se: platí daně, nekrade se, neznásilňuje se, netráví se, nevraždí se a že pokud to někdo provede, následuje trest.
I. Stupeň: +3 k inteligenci; +1 k Charismatu
Zná více zákonných norem a co za trest jí hrozí za různé prohřešky.
II. Stupeň: +6 k inteligenci; +2 k Charismatu
Zná ještě více zákonných norem, všechny tresty a je schopná hájit sebe sama či někoho nebo obžalovávat.
III. Stupeň: +9 k inteligenci; +3 k Charismatu
Zná snad všechny právní normy dané země a umí je využít. Dovede soudit dle zákonů.

Znalost civilizace … (doplň jméno)

Určitě ve světě postav existovaly nějaké staré civilizace (například: na Asterionu Arvedané), které zanechaly v zemi i pod zemí nějaké vědomosti, či jiné poklady, které jsou dnes ztracené. Staré ruiny mohou skrývat víc než jen poklady, ale také tajemství či spisy o té civilizaci, o životě, proč ta civilizace byla zničena. To všechno může některé postavy nebo zadavatele úkolu zajímat (čarodějové a theurgové se často pídí po takovýchto věcech). Tato dovednost Tvé postavě umožní základní znalosti dané civilizace, odhalení případných padělků či odhad různých jiných věcí – nechávám na úvaze PJ, protože každá civilizace mohla být jinak vyvinutá či dochovalá. Bonus +3, +6, +9 je k inteligenci při věcech týkajících se dané civilizace. Postava musí mít nějakého učitele anebo se danou civilizaci zajímat (knihy).

Znalost anatomie

Kdykoliv je třeba DOPSAT; bonus lze využít při využívání dovednosti První pomoc. Pokud umí postava i zoologii, rozšíří se její znalosti anatomie i o zvířata. Případné obtížnosti poznání (Int + bonus za znalost anatomie + 1k6) nebo vrácení kloubů určí PJ dle svého uvážení.
Bez dovednosti
Chápe, že každý druh vypadá jinak a v rámci druhu i každé pohlaví má něco, co to druhé ne, to je ale asi všechno.
I. Stupeň: bonus +1
Zná anatomické rozdíly mezi pohlavími a základní rozdíly mezi druhy a rasami humanoidů. Bezpečně odliší trpaslíka od trpaslice nebo elfa od elfky. výtlem
II. Stupeň: bonus +2
Postava je podle kostí schopna poznat, zda-li se jednalo o krolla, člověka nebo elfa. Dokázala by poskládat rozsekané tělo dohromady.
III. Stupeň: bonus +3
Postava umí správně vracet zpět do kloubů vykloubené ruce, nohy, čelisti. Dokáže odhadnout příčinu smrti dané oběti (DÚPJ nebo past na Int ~ 3-21, kde tři jsou pro zjevné smrtící zranění a 21 pro infarkt; ohledání oběti trvá od minuty do dvou hodin).

Kombinované dovednosti

Stopování zvěře

Nejenom hraničáři mohou stopovat zvěř či humanoidy. Postava s touto dovedností sice nebude moci stopování znalých hraničářům nikdy konkurovat, ale alespoň bude schopna udržet stopu, zjistit přibližný počet stopovaných či jejich druh. Pokud se postava rozhodne stopovat, nechť hodí Sms + Stopování zvěře + 2k6+. PJ pak podle pravidel pro stopování vyhodnotí situaci. Jeden pokus o hledání stop trvá +9 (3 kola), našla-li postava stopu, je schopna se pohybovat maximálně spěchem (postih -3; chůze je bez postihu). Dovednost vyžaduje učitele.
0. Stupeň: bez bonusu
Postava je schopna stopovat maximálně v hlubokém sněhu nebo povoz na rozbahněné cestě.
I. Stupeň: bonus +2
Postava umí najít stopy a sledovat je, avšak jakmile dojde k nějaké větší změně (křížení stop) ztratí se. Může stopovat maximálně chůzí.
II. Stupeň: bonus +4
Postava dokáže určit směr, kterým stopy vedou a určit přibližné stáří.
III. Stupeň: bonus +6
Je schopna poznat i přibližný počet, druh (dostihla-li již někdy zvíře stopovaného druhu nebo má zoologii alespoň na 2. stupni) a sledovat je i spěchem s postihem -3.

Zemědělství

Pochází Vaše postava z venkova z rodiny zemědělské? V PPH jsou pouze ruční práce, velké ruční práce a zacházení se zvířaty, ale ty nevystihují přesně danou problematiku.
Bonus za tuto dovednost si počítejte vždy, když se postava dostane do nějaké situace zemědělské situace a je třeba házet proti pasti (odlišení plevele a plodiny nebo kdy sklízet; mlácení obilí; orání).
Tato dovednost je kombinovaná.
I. Stupeň: bonus +2
Postava zná většinu prací co se zemědělstvím souvisí. Ví jak zapřáhnout pluh a zorat pole, vymlátit obilí i osít pole.
II. Stupeň: bonus +4
Jak dobře svázat snopy, kosit pole či louky a jak dobře usušit seno a nebo vyplít zeleninu či podojit krávu, ti umožní druhý stupeň této dovednosti.
III. Stupeň: bonus +6
Dobrý zemědělec ví, kdy je dobře osít pole, kdy začít sklízet a kdy a jaká božstva si naklonit, aby příští úroda byla dobrá a dobytek nestonal.
Úprava dovedností

nahoru

Fyzické dovednosti

Psychické dovednosti

Kombinované dovednosti

Úvodní stránka
Aktuality
 Dračí doupě
   Deník PJ
 Společenství
 Herní Svět
 Naše tvorba
 Úpravy pravidel
    Odkazy
  Vzkazník
              Zpět