Deník šíleného pána jeskyně

Změna principů kněze

Principiální odlišnost kněze od „svého“ boha — neboli variabilní bohové a bohyně!

Již v PPJ bylo nastíněno, že určení zastoupení principů boha se může i velice lišit od sebe navzájem z různých pohledů na ně hleděno. Proto jeden konkrétní bůh (třeba onen v PPJ vzpomenutý Zeus) se může viděn 2, 3, 4 pány jeskyně (či hráči) velice lišit v rozdělení principů.

K sepsání tohoto vylepšení (nebo „vylepšení“) mě vlastně dohnala Kostra hrající Síriovu kněžku Linteu, které se rozvržení principů moc nelíbilo a celé 13 sezení jen škemrala: „Alespoň 1 bodík do Řádu!“

V této úpravě vycházím z předpokladu, že bůh není rozdělením principů striktně držen v kolejích principem (-y) daným, ale dle náhledu na něj se mohou principy částečně lišit. Tzn. že kněží jednoho boha se od sebe mohou lišit, mimo jiné, i rozdělením principů. Jak na to? U boha či bohyně si určíme hlavní princip = což je ten, který je nejvíce zastoupen (má nejvyšší číslo), pokud mají dva či více principů stejnou velikost, pak si jeden vyberte.

Hlavní princip nesmí být změnami jiných principů převýšen — maximálně dorovnán! Také není možné vzít si protilehlý princip, nebyl-li již primárně v principech onoho boha obsažen.
Nejvíce je možné změnit jakýkoliv jeden princip o 2 (a to v krajním případě) na obě strany.
Poslední slovo má PJ.

Příklad: Sírius bůh mrazu, Zimy, času a hvězd má 6 bodů v Dobru (viděno z mého pohledu). Lintea — jeho kněžka věří v to, že Sírius má také (zásadní) vliv na Řád světa (Zima jako roční období), a tak si principy po domluvě s PJ změní na 4 body v Dobru a 2 v Řádu. Teoreticky mohla dát třeba po bodu do Chaosu (Zima nechodí přesně jak hodinky a to její řádění), Života (chlad je potřebný — hlavně pro rostliny na jaře) nebo Smrti (mráz i zahubí) a Řádu (čas) s tim, že v Dobru zůstanou body 4 (je to hlavní princip) a tudíž nemůže dát ani 1 bod do Zla.

Druhý příklad: Mějme boha živlů a rovnováhy s 1 bodem v každém principu (živly jsou dobré i zlé, řád tvoří i narušují a jsou příčinou života i jeho pádem). Určíme si hlavní princip například Zlo. Sebereme body z Řádu, Chaosu, Života i Smrti a dáme je po 2 do Zla i Dobra — všechno funguje a Harmonie je zachována...

Stejně nakonec leží na PJ, jestli hráčem udanou „změnu“ odsouhlasí nebo ne — z důvodu přílišné odlišnosti. Přeci jenom změnou principů není možné (zásadně) změnit (podstatu) boha!!

Další příklad: V PPJ (příklad č. 2) je Zeus vykreslen takto 3 Řád, 2 Chaos a 1 Život. Přeci jenom přehodit 1 nebo 2 body do Zla — nevim nevim, ale to bych asi neschválil i když vim, že po Kronově pádu to bylo pěkně divoký...

Z toho je vidět, že se principy v průběhu (tisíců) let se mohou principy částečně měnit. Přesto je lepší, pokud se principy budou (uměle — v očích dvou kněžích se bůh může či bohyně může tvářit mírně odlišně) upravovat o 1 nejlépe v maximálně 2 dalších principech.

Tento systém nejlépe funguje pokud se bohové chovají prakticky jako lidé (nebo jsou to nesmrtelné božské bytosti; řečtí bohové) — tam je možností více. U bohů či bohyň typu všemocný, dokonalý, a bla bla bla ... , moc dobře tento systém „našroubovat“ nejde! Změna by měla nastat nejlépe před zahájením hry (vliv učitele, prostředí, tradice, ...) a nebo jako dlouhodobé souvislosti (pochybnosti) měnící knězův náhled na „problematiku“ — začne vyznávat ty principy svého božstva, které se nejlépe podobají jeho názorům a jsou možné = PJ usoudí, že je to možné.

Zázračné schopnosti, které měl kněz naučeny a které nyní nesplňují patřičné podmínky (chybí princip, má nižší velikost) si bude muset kněz dle úsudku PJ upravit.

Poslední příklad: Vezměme opět Dia z PPJ (o stránku méně) 3 Chaos, 2 Život a 1 Řád. Kněžka Tarana pod vlivem svých zkušeností a náhledu na Svět zjistí, že Zeus je bůh především dobrý a tak si po dohodě s PJ změní rozložení principů na 2 Chaos, 2 Život a 2 Dobro. Z toho nám vyplývá, že zázračné schopnosti z Řádu se nemají o co „opřít“ ! Kněžka měla zázračnou schopnost Neviditelné brnění z Řádu, Spánek z Řádu a třeba Zuřivost z Chaosu (na stupni 2 a hloubce 1). PJ rozhodne, že si Tarana bude muset snížit stupeň Zuřivosti na 1. Zároveň si může o 1 bod zlepšit jakoukoliv jinou zázračnou schopnost, mimo schopností Řádu — ty se namají o co opřít. Neviditelné brnění a Spánek má naučené a nezapomene je, ale vzhledem k tomu, že nemůže ovlivňovat pocity příslušejících Řádu, tak se jí asi nepovedou již nikdy vyvolat... Ale zase si může vzít jakoukoliv schopnost z Dobra!

Jak vidno z příkladu není to nic jednoduchého změnit si rozložení principů během hry (hlavně taky změnit názor, aby to bylo možné). Hráč by však ke konkrétnímu principu měl nasměrovat sou postavu sám, po delší dobu a hlavně roleplayingově. Zároveň by měl dostat nějaký postih (alespoň dočasně) — tím větší čím víc se liší jeho rozložení principů od původního.

Samozřejmě (jako vždy) poslední slovo má PJ.

Verze číslo — 1.1 ze dne 9. 3. 2008

Další části:

Bohyně a bohové

Obecné úpravy

Nové obecné dovednosti

Upravené obecné dovednosti

Bojovník

Hraničář

Čaroděj

Theurg

Zkušenosti

Úvodní stránka
Aktuality
 Dračí doupě
   Deník PJ
 Společenství
 Herní Svět
 Naše tvorba
 Úpravy pravidel
    Odkazy
  Vzkazník
              Zpět